Dungeon World är regelsystemet vi använde till Kristalltjuren och vi gillade det så mycket att vi troligen kommer fortsätta med det även i framtiden. Här är en inspelning från september 2016 när vi testade Dungeon World för första gången! Wow! Vilket blast from the past!
Det blev även en av de första släppen vi gjorde på Patreon då det inte ansågs hålla tillräckligt hög kvalité för den vanliga podden, men nu lever vi i en annan, mörkare värld så… Håll till godo!
(Jag har bara lyssnat om början och slutet så vem vet vad som händer i mitten!? Inte jag!)
Podcast: Play in new window | Download
Subscribe: RSS
Skillnad mellan intelligens och wisdom brukar beskrivas följande. Intelligens är kunskap och wisdom är uppmärksamhet. Alltså hög wisdom fångar in intrycken i ett rum, medan hög intelligens kan använda informationen.
Det har beskrivits följande. I ett övergivet rum kan en person med hög wisdom se fotavtryck i dammet, men att dom upphör mitt i rummet. Den med hög intelligens kan med den informationen enkelt förstå att det är en lucka i golvet.
Jag förstår varför man inte förstår den logiken i dnd, då i verkligheten är väl vishet när man använder kunskapen man besitter, medan intelligens handlar mer om att ta in kunskap. Använder man inte den kunskapen man samlar in är det onödigt att ens ta in det, vilket gör att vishet och intelligens hör ihop enligt mig 🙂
Av Trollfar den 12 december 2020 kl 10:06